Jövőre Marosvásárhelytől Gyaluig autópályán lehet majd közlekedni

A román kormány autópálya- építési programja szerint 2020-ra 993 kilométer hosszúságú lesz a romániai sztrádahálózat.

A legutóbbi adatok szerint az ország jelenleg használatban lévő autópálya- hálózata 646 kilométer, melyből 242 kilométert az elmúlt két évben adtak át.

Az idén is hat projektre (375 kilométer sztráda kivitelezésére) hirdetnek licitet. Az idén 93,1 kilométer sztráda készül el 2,8 milliárd lejből az Országos Közúti és Autópálya- társaság (CNADNR) tervei szerint, jövőre pedig 194,8 kilométer, 3,96 milliárd lejből.

Eddig a sztráda 52,5 kilométeres szakasza készült el, Aranyosgyéres- Kolozsvár között. A Nagyvárad–Marosvásárhely–Brassó útvonalon haladó észak-erdélyi autópálya finanszírozásába az Európai Unió is beszáll. Az RMDSZ kezdeményezésére a kormány újra prioritásai közé emelte az észak-erdélyi autópálya kivitelezési munkálatait. Ennek megfelelően az Aranyosgyéres–Marosvásárhely közötti szakasz megépítésére 315 millió eurót különítettek el európai uniós pénzekből. A CNADNR tervei szerint 2015 végére be is fejezik ezt a megközelítőleg 50 kilométeres szakaszt.

Emellett a CNADNR idei költségvetéséből 256,5 millió lejt fordítanak a Berettyószéplak–Bors közötti – félig már elkészült – sztráda befejezésére. A munkálatokra hamarosan versenytárgyalást írnak ki. Borbély tájékoztatása szerint összességében az észak-erdélyi autópálya több éves költségvetése 2016-ig eléri az 1,14 milliárd lejt: jövőre 379,9 millió lejt, míg 2016-ban 510 millió lejt különítenek el erre az autópályára.

Nem épül meg viszont az észak-erdélyi autópálya Brassó és Marosvásárhely közötti szakasza, legfeljebb a jelenlegi országutat 4 sávosra szélesítik ki.

A legnagyobb fejtörést az A3-as autópálya részét képező Brassó és Comarnic közötti szakasz megépítése okozza a kormánynak, mert a Kárpátokon vezet majd át, összekötve Erdélyt Dél-Romániával. Ezt a 60 km-es szakaszt rendkívül drágán, kilométerenként 28 millió euróért építi meg a kivitelezési licitet tavaly elnyerő, olasz, osztrák és görög cégek (Vinci, Aktor és Strabag) alkotta, Vistrada konzorcium. A Kárpátokat átszelő sztráda hossza 53 kilométer lesz, ehhez hozzáépítenek 7 kilométernyi bekötőutat Brassó központjáig, három alul- és felüljárót – Barcarozsnyón, Predeálon és Sinaián –, három pár alagutat, 19 viaduktot és 15 hidat. A beruházás összértéke 1,8 milliárd euró, ez tartalmazza a tervezési és adminisztratív költségeket is.

A kivitelezésről szóló memorandumot januárban írták alá. Az eredeti megállapodás szerint az autópálya építését április végén kezdték volna, és 2017-ig kellene befejezni. Victor Ponta korábban még arról is beszélt, hogy reményei szerint a munkálatokat minden bizonnyal már 2016 végéig sikerül véglegesíteni. A tervek szerint a sztráda használatáért általános forgalmi adó (áfa/TVA) nélkül 5,7 lejt kell majd fizetniük a sofőröknek, a díj 2,8 lej lenne a szakasz részleges igénybevételéért.

Forrás: www.erdelyiriport.ro